top of page
Employer branding tree
  • Writer's pictureBram Verlinden

5 vaak voorkomende employer branding fouten die te vermijden zijn

Als je zoekt naar toptalenten voor je firma moet je je beste beentje voorzetten tijdens het rekruteringsproces. Maar hoe doe je dat?

Dat is waar employer branding de weg kan gladstrijken.


Er zijn 3 vacatures voor elke persoon op de arbeidsmarkt in 2023. Dat zorgt ervoor dat sommige van het top talent een andere werkgever zoekt als je er niet bovenuit steekt. Een sterk employer brand geeft je bedrijf een identiteit, trekt kwaliteitskandidaten aan en zorgt ervoor dat zij ook voor jou willen werken.

Jammer genoeg maken sommige bedrijven simpele employer branding fouten zonder te weten hoe kwalijk deze zijn voor hun bedrijf. Om jou te helpen in dit proces zijn hier de vijf zaken die absoluut te vermijden zijn.



Sommige merken maken een valse start. Zonder een kwaliteitsvolle employer branding strategie is het moeilijk om talent naar je bedrijf te krijgen. Zonder strategie staar je blind.


Begin met het implementeren van een -liefst kwaliteitsvolle- employer branding strategie. Dit neemt tijd en moeite. Maar je strategie stap voor stap implementeren maakt het makkelijker voor jouw merk om op te vallen in de marktplaats van carrières.


Concreter, geef je huidige werknemers een kans om te spreken. Laat hen hun ervaring delen. Dit is gelijkaardig aan het social proof gegeven dat andere bedrijven gebruiken om prospecten te overtuigen. De gevoelens van jouw werknemers over jouw bedrijf kunnen het verschil maken als een top kandidaat moet kiezen tussen twee voorstellen.


Daarnaast zou je ook employer branding doelen moeten creëren. Wat wil je bereiken met je employer branding traject?

Wil je een hogere kwaliteit aan kandidaten die voor je solliciteren? Wil je meer bezoekers op de ‘jobs’ sectie van je website? Misschien wil je de kost en tijd per persoon die je aanneemt verminderen. Wat het ook is, zorg ervoor dat het doel duidelijk is. Dat maakt het makkelijker om na te gaan of je employer branding aanslaat en zo kan je makkelijker je strategie aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld de kandidaat ervaring of werknemer waardevoorstel (value proposition) moeten verbeteren als je je doelen niet haalt.


2. Sociale media negeren

Als je een HR professional of recruiter bent is er veel meer waar je op moet letten dan enkel de juiste kandidaat te vinden. Je moet kijken naar manieren om je doelpubliek te verbreden en je employer brand verbeteren om de best mogelijke kandidaat te vinden.


Je moet erover nadenken om content te posten die de aandacht van je potentiële kandidaat grijpt en hen ermee laten interageren. Het sociale media algoritme is heel sterk als je weet hoe je het moet gebruiken. Hoe meer interacties, hoe breder het gezien zal worden.


Dell is een zeer goed voorbeeld van een merk dat sociale media gebruikt om hun employer brand in de verf te zetten. Ze belichten de bedrijfscultuur op sociale media en maken zelfs content speciaal voor potentiële kandidaten.


Bekijk de post hieronder (in het Engels). Dell probeert kandidaten te tonen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun CV opvalt. Maar dat is niet eens het meest interessante. In dezelfde post staan ook hun open posities. Dit is een heel goede manier op potentiële kandidaten te helpen met een pijnpunt – hun CV aantrekkelijk maken – en terwijl meer verkeer naar hun jobs pagina te sturen.




Rekruteren via Facebook of andere social media kanalen kan wat lastiger zijn, daarom dat het belangrijk is van een goeie strategie te hanteren.



Denk na of de content die je wil posten content is die je zelf zou delen. Als dat niet het geval is moet je dit stuk content terugnemen naar de tekentafel en interessanter maken om mee te interageren.


Online groepen zijn een interessante plek om te starten als je wil dat een groter publiek je employer branding moeite opmerkt.


3. Niet weten wat er op de werkvloer speelt

Hoeveel kandidaten worden doorgestuurd door je eigen werknemers als je een open positie hebt?

Als het antwoord consistent ‘geen’ is heb je een probleem. Employer Branding start meestal met werken vanuit het bedrijf zelf.


Als je huidige werknemers blij zijn en het leuk vinden om met jou te werken zou je veel kennissen naar je toe gestuurd krijgen. Niet alleen dat, maar ze zullen ook helpen met het positieve woord van je merk te verspreiden via carrière sites zoals Indeed, sociale media en andere platformen.


Dus, denk na over een werknemersaudit. Geef hen een anonieme survey om na te gaan waar je het goed doet en wat je moet verbeteren voor een betere werkomgeving. Dan gebruik je de data van deze bevraging om je employer brand te versterken.


Als voorbeeld: Misschien zijn je werknemers wel geïnteresseerd in niet monetaire voordelen. Misschien willen ze een fitnessabonnement. Of willen ze dat de best werkende werknemers extra betaalde vakantie krijgt in plaats van een bonus. Neem die feedback en verbeter je employer brand. Je werknemers zullen hun werkplek veel leuker vinden.




4. Slechte reviews negeren

Geen enkel bedrijf is perfect. Het is normaal dat je slechte reviews binnenkrijgt van ex-collega’s, huidige werknemers of zelfs kandidaten die geen job gekregen hebben. Wat belangrijk is is hoe je deze reviews behandelt. Ze negeren of verwijderen doet meer slecht dan goed aan je employer brand.


Analyseer je reviews en probeer zo goed mogelijk te reageren op ze allemaal. Zorg ervoor dat je beleefd blijft tijdens het antwoorden. Raak elk pijnpunt aan en bedank hen voor de review. Vertel hen ook hoe je van plan bent om het probleem op te lossen wanneer nodig.


Niet antwoorden zou je nooit mogen doen. Weet dat potentiële nieuwe kandidaten meekijken en kandidaten gaan zich makkelijker aanbieden als ze zien dat je bedrijf geeft om hun werknemers. Antwoorden op negatieve reviews en tonen dat je dit probeert te verhelpen is een goeie manier om aan kandidaten te tonen dat je geeft om je werknemers.


Daarnaast zou je ook een actief profiel moeten hebben online dat updates over je werkomgeving en bedrijfscultuur geeft.


5. Content overgebruiken

We begrijpen het, goede content creëren is moeilijk. Als je dan eindelijk een stuk content hebt waar je trots op bent omdat het perfect aansluit bij je doelgroep of je weet dat het in het verleden al gewerkt heeft, ben je immens gelukkig. Dus wordt dat stuk content vanaf nu altijd en overal hiervoor gebruikt. Dat is gemakkelijk. En fout.


Minimaal zou je op dat stuk content moeten itereren en proberen beter te maken. Nog beter is variatie in content: gebruik infographics, videos, podcasts, etc… Zo bereik je meer potentiële kandidaten en toon je aan dat je iets unieks aan het bouwen bent in jouw bedrijf.


Conclusie


De dagen waarin we jobs postten op Indeed & Jobat waar het talent kwam binnenstromen zijn op dit moment achter ons. Vandaag moet je proactief zijn wanneer je nieuw talent probeert aan te trekken. Je moet jezelf evenveel verkopen aan de kandidaat als de kandidaat aan jou.


Employer Branding is een langetermijnsproces maar als je deze 5 valkuilen al misloopt zal je merk leuker en aangenamer zijn voor het toptalent uit je buurt en de wereld.



bottom of page