top of page
Employer branding tree
Writer's pictureBram Verlinden

De waarde van Employer Branding

Voor elke 3 vacatures is er één werkzoekende. Dat zorgt ervoor dat het rekruteren van de juiste persoon veel meer tijd, geld en toegevingen kost. Maar de waarheid is simpeler. De meeste bedrijven hebben te weinig gewerkt aan een employer brand. Pas nu dat het uitblijven van een sterk employer brand hun teveel kost beginnen mensen hun kar te keren. Dat is goed! 'Beter laat dan nooit' zei een wijs persoon eens.

Volgens Glassdoor & Indeed zou meer dan 90% van de werknemers erover nadenken om van job te wisselen zonder salarisverhoging als de nieuwe functie in een bedrijf was met een geweldige reputatie. Meer dan 85% van de werkzoekenden geven aan om niet te willen nadenken over werken bij bedrijven met een slechte naam.

Een employer brand is jouw reputatie voor huidige en toekomstige werknemers. Het is de volledigheid van de ervaring van werknemers in jouw bedrijf en steeds vaker kunnen ze die ervaring online kwijt. Een strategie hebben om die reputatie hoog te krijgen (en houden) is hoe je de beste talenten tot jouw bedrijf aantrekt en bijhoudt. Maar hoe doe je dat precies?


Creëer je eigen verhaallijn

Alles in de wereld heeft zijn verhaallijn en als jij niet aan die van jouw merk aan het schrijven bent is iemand anders dat aan het doen. De luidste stem is het duidelijkst en meestal ook het minst tevreden, om nog maar te zwijgen over kwaadaardige concurrentie. Maar zonder een verhaal om er tegenin te brengen wordt dat de nieuwe waarheid.

Denk goed na over een consistent toepasbare strategie die waarde geeft aan je werknemers. Een duidelijk pakket aan voordelen die een werknemer krijgt als ze hun vaardigheden en prestaties met jouw bedrijf delen. Toon deze waarden langs alle platformen. Laat je verhaal tot leven komen met foto’s, video’s, blogposts en werknemergetuigenissen.


Recruitment is ook Marketing

Iemand aannemen gaat een gelijkaardige funnel door dan marketing. Het heeft vele stappen waarin er veel uitval is vooraleer iemand die laatste ‘ja’ geeft. Grote bedrijven hebben vaak zeer gestroomlijnde en duidelijke consumer brands. Toch zien we de employer brands vaak enkel als er een schandaal is. Bedrijven moeten awareness bouwen rond hun employer brand zoals ze dat doen met de marketing van hun goederen of diensten. Klein of groot bedrijf: een employer brand is vandaag even belangrijk als een consumer brand.

Sociale media zou de pilaar moeten zijn waarop die beiden samenkomen. Een duidelijk venster naar de machine die achter het merk zit en een community kan opbouwen met mensen geïnteresseerd in jouw merk.


Employer Brand audit

Herbekijk je hele employer brand. Van kop tot teen en vanuit het standpunt van een kandidaat. Start met door je hele website te gaan, vooral de ‘carrière’ en ‘missie’ pagina’s. Vertellen zij het juiste verhaal? Ook de ‘Over Ons’ pagina is belangrijk. Komt die overeen met de missie en visie van het bedrijf? Geeft het de juiste toon mee? Doet de Content dat?

Neem een kijkje op Indeed of Glassdoor om de reviews van je bedrijf te zien. Mocht je daar nog geen accounts op hebben is dit ook een goeie moment om dat te overwegen. Google je bedrijfsnaam en de naam van prominente figuren in je bedrijf. Mocht je daar problemen vinden, pak ze dan zo snel mogelijk aan.

Scroll door sociale media en content. Denk tegelijk aan het verhaal dat je wil maken. Worden je waarden weergegeven? Lijkt dit je allemaal veel werk? Geen nood! PLUS doet volledige Employer branding scans die een objectieve blik werpen op je bedrijf. Daarna kan je zelf aan de slag met de pointers of contacteer ons gerust voor een bredere samenwerking.


Stel vragen aan je werknemers

Jouw Employer Brand zou het beste moeten tot uiting komen in je werknemers. Zij weten immers beter dan wie dan ook hoe jouw bedrijf aanvoelt. Laat ze anoniem een gedetailleerde vragenlijst invullen. Kijk deze serieus na en maak een plan om de tekortkomingen aan te pakken.


Resultaten

Kandidaten hebben opties in hun carrièretraject. Zij gaan niet werken waar hun persoonlijke visie en het employer brand niet matcht. Het belangrijkste gedeelte van een groeiend bedrijf zijn de mensen die er werken. Investeren in jouw Employer Brand zal toptalent langer laten blijven en vermindert de kost per rekrutering. Een duidelijke Employer Branding strategie hebben zorgt ervoor dat de rest daarop kan gebouwd worden.

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page