top of page
Employer branding tree
  • Writer's pictureEmiel Van Gysegem

Employer Branding voor startups

In een concurrerende arbeidsmarkt, is het voor startups van cruciaal belang om zich te onderscheiden. Het geheim van succesvolle startups ligt in het creëren van een sterk werkgeversmerk dat talentvolle professionals aantrekt en behoudt. Employer branding is essentieel voor het succesvol opzetten van een nieuw bedrijf.


Een authentiek werkgeversmerk is de sleutel tot succes. Werknemers willen zich verbonden voelen met de waarden en doelen van de organisatie waarvoor ze werken. De werknemerservaring en aantrekkelijkheid van je organisatiecultuur hebben daar rechtstreeks invloed op. Door een emotionele connectie met potentiële werknemers tot stand te brengen, wekken startups interesse op de arbeidsmarkt. Het draait allemaal om het laten zien van wie je bent en waar je voor staat.

Je werkgeversmerk moet je consistent en consequent toepassen in je communicatie. Branding is het resultaat van coherentie is alles wat over je bedrijf gaat. Consistentie in alle interacties met potentiële klanten, werknemers, … creëert vertrouwen en herkenbaarheid. Door waardevolle en relevante content te delen, kunnen startups hun expertise tonen.

Sociale media en contentmarketing zijn waardevolle instrumenten om dit op te bouwen. Daarnaast bieden sociale media ook een krachtig platform om een community op te bouwen en interactie aan te gaan.


Identificeer de unieke eigenschappen van je organisatie en zorg voor voordelen bij je werknemers. Zo is een goede werk-privébalans een essentieel aspect waar potentiële werknemers naar kijken bij het kiezen van een werkgever. Startups die aandacht besteden aan een gezonde balans tussen werk en privé trekken vaak talent aan. Door flexibele werkschema’s, thuiswerkmogelijkheden en andere initiatieven aan te bieden, tonen startups dat ze het welzijn van hun werknemers serieus nemen.


Het meten van de effectiviteit van de employer branding-inspanningen geeft heel wat inzichten. Door KPI’s zoals het aantal sollicitaties, sollicitantkwaliteiten retentiepercentages te onderzoeken / te volgen, kunnen startups waardevolle inzichten verkrijgen en hun strategieën optimaliseren. Bij PLUS is meten en weten dan ook een belangrijke pijler. Wij kennen als geen ander het belang van data-analyse en dashboarding.


Het bouwen van een sterk werkgeversmerk is een investering die startups in staat stelt om talent aan te trekken en te behouden, zelfs in een competitieve arbeidsmarkt. Wie bovenstaande tips toepast, kan de concurrentie aangaan in de ‘War for talent’ en uitgroeien tot een aantrekkelijke werkgever.


Wil je je eigen werkgeversmerk eens onder de loep genomen hebben door een onafhankelijke partij? Contacteer ons voor een Werkgeversmerkscan

bottom of page