top of page
Employer branding tree
  • Writer's pictureEmiel Van Gysegem

Interne communicatie als basis voor een sterk employer brand

De arbeidsmarkt is competitief en de ‘War for talent’ woedt al een kwarteeuw. Talent aantrekken en behouden is uitdagender dan ooit. Een sterk employer brand is essentieel om potentiële werknemers te overtuigen en bestaande werknemers gemotiveerd en betrokken te houden. De meeste bedrijven zetten actief in voor hun merk en imago, maar durven interne communicatie wel eens uit het oog te verliezen.


Interne communicatie fungeert als de hoeksteen van je employer brand. Door interne communicatie te verbeteren, verhogen organisaties de betrokkenheid, loyaliteit en productiviteit van hun medewerkers.


Authentieke communicatie vormt de basis. Neem je werknemers mee in je verhaal en win zo hun vertrouwen. Zo zullen ze zich langer aan het bedrijf binden en ambassadeurs worden van je merk. Interne communicatie stimuleert actieve betrokkenheid van werknemers. Open en transparante communicatie betrekt hen bij de waarden, doelen en identiteit van de organisatie.


De verkregen verbondenheid zal zich dan extern weerspiegelen, waardoor ook je merk en imago worden versterkt. Het talent blijft langer verbonden en krijgt de kans zich verder te ontwikkelen.


Zet daarom in op nieuwsbrieven, intranet, teammeetings (met een vast interval), sociale media, enzovoort. Hoewel communiceren steeds gemakkelijker wordt, blijft fysiek samenkomen belangrijk. Probeer ook daar een regelmaat in te vinden.


Om met poëtische woorden van Jasper Gasia te eindigen:

Geloof in wat je doet, waarom je het doet en zorg voor open communicatielijnen naar iedereen die het doet!


Voilà, redenen genoeg om te investeren in (authentieke, open en transparante) interne communicatie met grote, positieve gevolgen voor je employer brand.

bottom of page